CAVALLERIA RUSTICANA (Αγρότικός Ιπποτισμός)
Μονόπρακτη όπερα σε μουσική Pietro Mascagni
και λιμπρέτο Giovanni Targioni-Tozzetti και Guido Menasci
Πρώτη παρουσίαση 17 Μαΐου 1890
(για λεπτομέρειες σε ότι αφορά το έργο και την εποχή του κάνε κλίκ στο όνομα της όπερας)
_____________________________________
ΟΚ, είμαι σίγουρος πως διαβάζοντας τον τίτλο το μυαλό όλων σας πήγε στις καβάλες ντρόπ ον γιού πίπολ που θα έλεγε και ο provatos ο λεξηπλάστης.
Βέβαια τώρα που το ξανασκέφτομαι δεν θα είχατε και πολύ άδικο αφού σε αυτή την όπερα το κέρατο πάει σύννεφο...
Anyway, το setting είναι ένα Σικελικό χωριό τον 19ο αιώνα τότε που τα αγροτικά πρωιόντα ήταν όλα βιολογικά και οι γυναίκες στην κουζίνα τους ως όφειλαν (κορίτσια μη βαράτε πλάκα κάνω), ένα Πασχαλιάτικο πρωινό.
Σε αυτό λοιπόν το μαγευτικό χωριουδάκι ο Turiddu τραγουδάει τον έρωτά του για τη Lola η οποία είναι ολίγον τι παλιοχαρακτήρας να το πούμε, διότι αν και αρραβωνιασμένη με τον Turiddu, όταν αυτός πήγε στο στρατό εκείνη παντρεύτηκε τον Alfio τον ταρίφα...ε, τον αμαξά ήθελα να πώ, άνθρωπο με εγγυημένο εισόδημα και σύνταξη από το ΤΕΒΕ.
Παραδίπλα, η Santuzza, ρωτάει την μάνα του Turiddu (Mamma Lucia) πούθε γυρνάει ο γιόκας της εκείνη όμως δεν γνωρίζει και την προσκαλεί στο σπιτικό της. Όμως η Santuzza αρνείται διότι όπως λέει είναι μια ατιμασμένη (σας έχω κεντρίσει το ενδιαφέρον???) .
Πάνω που είναι έτοιμη να τα ξεράσει όλα, μπαίνει ο Alfio ο ταρίφας στην πόλη τραγουδώντας (κι αυτός) τον έρωτα του για τη Lola κια πόσο ευτυχισμένος κλπ είναι, διότι αγάπες μου ως γνωστό ο κερατάς το μαθαίνει πάντοτε τελευταίος. Οι υπόλοιποι χωρικοί των μακαρίζουν για το πόσο καλότυχος είναι και όλοι μαζί πάνε στην εκκλησία ως καλοί Χριστιανοί και Σικελοί που είναι.
Μένοντας μόνες τους η Santuzza και η Mamma Lucia, η πρώτη βρίσκει την ευκαιρία να πεί τον πόνο της στην "πεθερά" της. Μαθαίνουμε λοιπόν, πως όσο ο Turiddu ήταν στον στρατό, η Lola που είχε βαρεθεί να γνέθει μαλλί το μνί της παντρεύτηκε τον Alfio. Τότε ο Turiddu για να ξεχαρμανιάσει εκτονώθηκε μερικές φορές στη Santuzza πουλώντας αισθήματα (κοινώς τρίχες) και τώρα αυτή είναι damaged good και ποιος θα την πάρει που δεν είναι πλέον παρθένα και κάτι τέτοια χωριάτικα. Ακόμα χειρότερα, τώρα που επέστρεψε ο Turiddu, άρχισε να νταραβερίζεται ξανά με την Lola δυσκολεύοντας όλο και περισσότερο τον Alfio να περνάει κάτω από πόρτες χωρίς να σκύβει το κεφάλι.
Tatiana Troyanos/Voi lo sapete
Κάπου εκεί εμφανίζεται και ο άστατος Turiddu βρίσκοντας την Santuzza σε μαύρο χάλι. "Ήντα κάνεις Santuzza" της λέει...Ουπς!!! δεν περιγράφω της αγάπης μαχαιριά...πάμε πάλι. "Υο, bitch, whaz up?" της λέει με αυθεντική προφορά από το Harlem. Η Santuzza που αν και διακορευμένη αγαπάει ακόμα, τον παρακαλά να ξεκαθαρίσει τη θέση του. Ο Turiddu όμως δεν δείχνει και πολύ πρόθυμος να ακούσει την κλάψα της, και κάπου εκεί περνάει και η Lola η οποία κορδώνεται μπροστά στη Santuzza και στο τσάκ αποσοβείται το ξεμάλλιασμα όταν η Lola αποχωρεί για να πάει στην εκκλησία ως καλή χριστιανή και Σικελή που είναι.
Η Santuzza, που δεν έχει ούτε ένα gay φίλο να της πέι "Τι ασχολείσαι με το τσόλι αγάπη μου, θα σε κυκλοφορήσω εγώ και θα σου βρω τον καλύτερο", αρχίζει να εκλιπαρεί για την αγάπη του Turiddu o οποίος όμως ως άντρας και Σικελός δεν μασάει. Της δείχνει όλη του την περιφρόνηση και σε ένα ξέσπασμα οργής της ρίχνει και μια ζμπροξιά και πάρτη στο πλακόστρωτο του χωριού την ατιμασμένη Santuzza.
"Έτσι είσαι λοιπόν???" του φωνάζει, και σαν γνήσια προδομένη καρδιά που ακόμη αγαπά, και Σικελή βεβαίως βεβαίως, τον λούζει με μια περιποιημένη κατάρα, "Την κατάρα μου να έχεις, μαύρο Πάσχα να σε βρεί".
W.Meir & J.Cura/Santuzza-Turiddu duet.
Για κακή τύχη του Turiddu, περνάει εκείνη τη στιγμή ο Alfio ο οποίος μαθαίνει τα πάντα από την Santuzza. Vendetta!!! Φωνάζει, και ορκίζεται εκδίκηση διότι αφενός ως κερατάς και Σικελός ξέρει πως μόνο με αίμα ξεπλένεται μια τέτοια ντροπή, αφετέρου δεν υπήρχε ακόμη το Jerry Springer Show να πάει να πεί τον πόνο του να κερδίσει και ένα σέτ οικοσκευές.
Ο Alfio αναζητά και βρίσκει τον Τuriddu να γλεντάει με τη γυναίκα του και το υπόλοιπο χωρίο για την ημέρα του Πάσχα. Τον προκαλεί σε μονομαχία την οποία ο Turiddu φυσικά και αποδέχεται (πως άλλωστε θα κορυφωθεί το δράμα φίλοι και φίλες).
Πρίν φύγει για τη μονομαχία, ο Turiddu αποχαιρετά τη μανούλα του με την οποία μένει ακόμα 32 χρονών γαϊδούρι επειδή δεν θέλει να έχει τα έξοδα και τισ ευθύνες ενός δικού του σπιτιού.
J. Cura/Mama quel vino e generoso
Μετά από λίγο, ακούγεται μια φωνή που λέει "έχυσαν τα άντερα του Turiddu στο δρόμο". Η μετανιωμένη Santuzza και η Mamma Lucia σωριάζονται λιπόθυμες κλείνοντας με αυτό τον τρόπο μια απο τις ομορφότερες όπερες όλων των εποχών.
Cavalleria Rusticana/Finale
________________________________
Υ.Γ: Τη χιουμοριστική παρουσίαση την εμπνεύστηκα από το βιβλίο "Opera for dummies". Τυχών σεξιστικές αναφορές εμπίπτουν στο όλο consept του αστεϊσμού και του 19ου αιώνα και των ηθών του, οπότε και ελπίζω να μην παρεξηγηθώ. Άν όλα πάνε καλά, θα συνεχίσω με μια παρουσίαση όπερας κάθε 2η Δευτέρα πάνω κάτω σε αυτό το ύφος. Καλή βδομάδα να έχουμε. Μάκια.
Μονόπρακτη όπερα σε μουσική Pietro Mascagni
και λιμπρέτο Giovanni Targioni-Tozzetti και Guido Menasci
Πρώτη παρουσίαση 17 Μαΐου 1890
(για λεπτομέρειες σε ότι αφορά το έργο και την εποχή του κάνε κλίκ στο όνομα της όπερας)
_____________________________________
ΟΚ, είμαι σίγουρος πως διαβάζοντας τον τίτλο το μυαλό όλων σας πήγε στις καβάλες ντρόπ ον γιού πίπολ που θα έλεγε και ο provatos ο λεξηπλάστης.
Βέβαια τώρα που το ξανασκέφτομαι δεν θα είχατε και πολύ άδικο αφού σε αυτή την όπερα το κέρατο πάει σύννεφο...
Anyway, το setting είναι ένα Σικελικό χωριό τον 19ο αιώνα τότε που τα αγροτικά πρωιόντα ήταν όλα βιολογικά και οι γυναίκες στην κουζίνα τους ως όφειλαν (κορίτσια μη βαράτε πλάκα κάνω), ένα Πασχαλιάτικο πρωινό.
Σε αυτό λοιπόν το μαγευτικό χωριουδάκι ο Turiddu τραγουδάει τον έρωτά του για τη Lola η οποία είναι ολίγον τι παλιοχαρακτήρας να το πούμε, διότι αν και αρραβωνιασμένη με τον Turiddu, όταν αυτός πήγε στο στρατό εκείνη παντρεύτηκε τον Alfio τον ταρίφα...ε, τον αμαξά ήθελα να πώ, άνθρωπο με εγγυημένο εισόδημα και σύνταξη από το ΤΕΒΕ.
Παραδίπλα, η Santuzza, ρωτάει την μάνα του Turiddu (Mamma Lucia) πούθε γυρνάει ο γιόκας της εκείνη όμως δεν γνωρίζει και την προσκαλεί στο σπιτικό της. Όμως η Santuzza αρνείται διότι όπως λέει είναι μια ατιμασμένη (σας έχω κεντρίσει το ενδιαφέρον???) .
Πάνω που είναι έτοιμη να τα ξεράσει όλα, μπαίνει ο Alfio ο ταρίφας στην πόλη τραγουδώντας (κι αυτός) τον έρωτα του για τη Lola κια πόσο ευτυχισμένος κλπ είναι, διότι αγάπες μου ως γνωστό ο κερατάς το μαθαίνει πάντοτε τελευταίος. Οι υπόλοιποι χωρικοί των μακαρίζουν για το πόσο καλότυχος είναι και όλοι μαζί πάνε στην εκκλησία ως καλοί Χριστιανοί και Σικελοί που είναι.
Μένοντας μόνες τους η Santuzza και η Mamma Lucia, η πρώτη βρίσκει την ευκαιρία να πεί τον πόνο της στην "πεθερά" της. Μαθαίνουμε λοιπόν, πως όσο ο Turiddu ήταν στον στρατό, η Lola που είχε βαρεθεί να γνέθει μαλλί το μνί της παντρεύτηκε τον Alfio. Τότε ο Turiddu για να ξεχαρμανιάσει εκτονώθηκε μερικές φορές στη Santuzza πουλώντας αισθήματα (κοινώς τρίχες) και τώρα αυτή είναι damaged good και ποιος θα την πάρει που δεν είναι πλέον παρθένα και κάτι τέτοια χωριάτικα. Ακόμα χειρότερα, τώρα που επέστρεψε ο Turiddu, άρχισε να νταραβερίζεται ξανά με την Lola δυσκολεύοντας όλο και περισσότερο τον Alfio να περνάει κάτω από πόρτες χωρίς να σκύβει το κεφάλι.
Tatiana Troyanos/Voi lo sapete
Κάπου εκεί εμφανίζεται και ο άστατος Turiddu βρίσκοντας την Santuzza σε μαύρο χάλι. "Ήντα κάνεις Santuzza" της λέει...Ουπς!!! δεν περιγράφω της αγάπης μαχαιριά...πάμε πάλι. "Υο, bitch, whaz up?" της λέει με αυθεντική προφορά από το Harlem. Η Santuzza που αν και διακορευμένη αγαπάει ακόμα, τον παρακαλά να ξεκαθαρίσει τη θέση του. Ο Turiddu όμως δεν δείχνει και πολύ πρόθυμος να ακούσει την κλάψα της, και κάπου εκεί περνάει και η Lola η οποία κορδώνεται μπροστά στη Santuzza και στο τσάκ αποσοβείται το ξεμάλλιασμα όταν η Lola αποχωρεί για να πάει στην εκκλησία ως καλή χριστιανή και Σικελή που είναι.
Η Santuzza, που δεν έχει ούτε ένα gay φίλο να της πέι "Τι ασχολείσαι με το τσόλι αγάπη μου, θα σε κυκλοφορήσω εγώ και θα σου βρω τον καλύτερο", αρχίζει να εκλιπαρεί για την αγάπη του Turiddu o οποίος όμως ως άντρας και Σικελός δεν μασάει. Της δείχνει όλη του την περιφρόνηση και σε ένα ξέσπασμα οργής της ρίχνει και μια ζμπροξιά και πάρτη στο πλακόστρωτο του χωριού την ατιμασμένη Santuzza.
"Έτσι είσαι λοιπόν???" του φωνάζει, και σαν γνήσια προδομένη καρδιά που ακόμη αγαπά, και Σικελή βεβαίως βεβαίως, τον λούζει με μια περιποιημένη κατάρα, "Την κατάρα μου να έχεις, μαύρο Πάσχα να σε βρεί".
W.Meir & J.Cura/Santuzza-Turiddu duet.
Για κακή τύχη του Turiddu, περνάει εκείνη τη στιγμή ο Alfio ο οποίος μαθαίνει τα πάντα από την Santuzza. Vendetta!!! Φωνάζει, και ορκίζεται εκδίκηση διότι αφενός ως κερατάς και Σικελός ξέρει πως μόνο με αίμα ξεπλένεται μια τέτοια ντροπή, αφετέρου δεν υπήρχε ακόμη το Jerry Springer Show να πάει να πεί τον πόνο του να κερδίσει και ένα σέτ οικοσκευές.
Ο Alfio αναζητά και βρίσκει τον Τuriddu να γλεντάει με τη γυναίκα του και το υπόλοιπο χωρίο για την ημέρα του Πάσχα. Τον προκαλεί σε μονομαχία την οποία ο Turiddu φυσικά και αποδέχεται (πως άλλωστε θα κορυφωθεί το δράμα φίλοι και φίλες).
Πρίν φύγει για τη μονομαχία, ο Turiddu αποχαιρετά τη μανούλα του με την οποία μένει ακόμα 32 χρονών γαϊδούρι επειδή δεν θέλει να έχει τα έξοδα και τισ ευθύνες ενός δικού του σπιτιού.
J. Cura/Mama quel vino e generoso
Μετά από λίγο, ακούγεται μια φωνή που λέει "έχυσαν τα άντερα του Turiddu στο δρόμο". Η μετανιωμένη Santuzza και η Mamma Lucia σωριάζονται λιπόθυμες κλείνοντας με αυτό τον τρόπο μια απο τις ομορφότερες όπερες όλων των εποχών.
Cavalleria Rusticana/Finale
________________________________
Υ.Γ: Τη χιουμοριστική παρουσίαση την εμπνεύστηκα από το βιβλίο "Opera for dummies". Τυχών σεξιστικές αναφορές εμπίπτουν στο όλο consept του αστεϊσμού και του 19ου αιώνα και των ηθών του, οπότε και ελπίζω να μην παρεξηγηθώ. Άν όλα πάνε καλά, θα συνεχίσω με μια παρουσίαση όπερας κάθε 2η Δευτέρα πάνω κάτω σε αυτό το ύφος. Καλή βδομάδα να έχουμε. Μάκια.